Özel Hallerde Kur’an Okumak

Selamünaleyküm hocam, bizler 12 yaşların da hafızlık yaparken hocalarımız dediği için adet hallerinde kuran okuduk, doğrumu yanlış mı bilmeden okuduk şimdi öğreniyoruz ki bazı kurslar da haram olduğu için okutmamış diploma için sınava girip mezun olan çürük hafızeler şimdi hayatın mücadelesinde hafızlığı kalmamış hata nerde bulamadım, hocam merak ettiğimse bir loğusa arkadaşımıza geceleri korktuğu için Nas, Felak ayetelkürsi ve Fatiha gibi sureleri dua olarak okumasını şeytana karşı savunmasız yatmamasını söylediğimde hâfize arkadaşım asla okunamaz dedi besmele dahil hocam ben yanlış mı yapıyorum acaba bize küçük yaşta bunu yaptırdıkları için günaha karşı alışkanlık mı kazandım yoksa doğrusu okumak mı benim kuransız hiç bir günüm olamaz hocam ben onu kendime yar eyledim onsuz duramam adet hallerinde mealden okuduğum bir hatimim olur ve ezbere uyumadan önce kendime oğluma yuvama bu kalkanları okuyorum sizin cevabınız biri bu hallerdeyken okuyup sağlam bir hafize olup şimdi hatamı yapıyorum diye kıvranan, diğeri asla okunmaz diye hafızlığını unutan bu iki Hafize komşuma ışık tutacak. Rabbim sizden razı olsun.

Selamünaleyküm.
Bu hususta hüküm şöyledir:
1- Hafızlık yapan hanımların, aybaşı durumlarında Kur’an okumaları/Mushaf’a tutmaları Hanefi mezhebi başta olmak üzere ulemanın pek çoğuna göre caiz değildir. Bazı fakihler ise hafızlık şartlarının itibara alınması durumunda aybaşı durumunda Kur’an okumalarının caiz olacağını söylemişlerdir. Bu görüş, ilk dönem fukahasına kadar dayanmaktadır. Bazılarının zannettiği gibi bu zaman adamlarının icadı değildir. Zamanımızda öğrencilerin ciddiyeti ve istekleri açısından meseleyi değerlendiren pek çok medrese hocası bu fetva ile amel etmektedir. Diyanet’in meyli de bu tarafadır. Biz her iki hüküm ile de amel etmeyi sakıncalı bulmuyoruz.
2- Hafızlık süreci bittikten sonra ise durum değişir. O takdirde okuyamaz/tutamaz görüşüne göre amel edilmelidir.
3- Dua maksatlı ayetlerin okunmasında bir sakınca yoktur.