Kadının kadına karşı tesettürünü soran Müslümana..

Selamünaleyküm hocam.

Ben kadının bir başka kadın yanındaki tesettürü konusunda ki göbek ile diz kapağı arasının gözükmemesi gerektiği hükmünün delilini merak ediyorum. Bir ilahiyatçıyım ve bu konuda bana yöneltilen soruları yanıtlayamıyorum. Çok araştırdım. Hüküm açık fakat hiçbir delil bulamadım. Cevaplarsanız çok mutlu olacağım.

Selamünaleyküm.

Kadının kadına karşı avreti var mıdır? Yani kadın erkekten avretini gizlediği gibi kadından da gizlemeli midir?Bu sorunun cevabını konuşmadan önce, erkeğin erkeğe karşı avreti var mıdır? şeklinde bir soru sorabiliriz. Soruyu biraz basitleştirerek, ‘erkekler kendi aralarında iken serbesttirler, kadınlar da kendi aralarında iken serbesttiler’ demenin dini bir dayanağı olabilir mi, buna mümkün diyebilir miyiz?

Bu soruda cevap gayet basittir. Erkeklerin de avreti vardır. Bu avret göbek ile diz kapağı arasıdır. Hadiste hüküm gayet açıktır: ‘Uyluk (dizden kalçaya kadar olan bölüm) avrettir.’ ( Buhari, 371; Ebu Davud, 4014; Tirmizi, 2795)
Bu avreti erkek, kadının önünde de korur, kendisi gibi bir erkeğin önünde de korur. Aynı şekilde kadının da avreti vardır. Kadının avreti erkeğe karşı, istisnalar dışında bütün bedenidir. Kadına karşı da göbek ile diz kapağı arasıdır. Bu hususta fukahanın neredeyse icmaı vardır. Fıkıh kitaplarımız, kadının kadına avretini, ‘ERKEĞİN ERKEĞE AVRETİ NERELER İSE KADININ KADINA AVRETİ DE ORALARDIR’ yani diz kapağı ile göbek arasıdır, demişlerdir.Müslim’in rivayet ettiği bir hadiste Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem: ‘Erkek, erkeğin avretine bakmasın. Kadın da kadının avretine bakmasın.’ Buyurmaktadır (Müslim,338). Buradaki ikinci cümlede çok açık bir şekilde, KADININ DA KADINA KARŞI bir avretinin bulunduğu ve kadının ona bakmasının haram olduğu anlaşılmaktadır. Kadının kadına karşı avretinin bulunduğuna sadece bu hadis bile delil olarak yeterlidir. Bu avretin neresi olduğu meselesine gelince bu da fukahanın farklı metinlerden istifade ederek ortaya koydukları, GÖBEK İLE DİZ KAPAĞI ARASI ölçüsüdür. Ebu Davud,4011; Tirmizi, 2802 ve İbni Mace 3748’de rivayet edilen bir hadiste de Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, yabancıların toprakları fethedildiğinde oralarda HAMAMLAR göreceklerini, hamamlara İZARSIZ/göbek ile dizkapağı arasını örten eteksiz iken erkeklerin girmemesini ashabına emretmiştir. Bu metin de avretin sınırını başka bir açıdan göstermektedir. Bu metinlerden, erkeğin erkeğe karşı avreti anlaşılmaktadır. Yukarıdaki hadis, AVRETİNİ göstermesin diyerek kadının da kadına karşı avretinin bulunduğunu ortaya koymaktadır.

Yalnız bir ayrıntıyı sizinle paylaşmak isterim:
Avret, insanların gözden ve elden koruması gereken bölümü olarak ele alındığında, kadının bedeninin öbür kadına karşı korunmasını psikoloji açısından bile anlamamız mümkündür. Din emretmese bile insan idraki bunu emreder. Kadınların birbirlerinin bedenlerinden, bedenlerindeki ziynet ve bakımdan etkilenip etkilenmediklerini bir psikolog bakışı ile de incelememizde yarar vardır.

Meseleyi şu şekilde özetleyebiliriz:
– Hadisler bir avretten söz etmektedir.
– Erkeğin erkeğe, kadının kadına karşı avreti diye de özellikle
vurgulanmaktadır.
– Hadiste açık bir şekilde, KADININ KADINA KARŞI AVRETİNİ KORUMASI emredilmektedir.
– Uyluğu avret olarak belirleyen hadis, özellikle cinsel organ ve kalçaları zikretmemiştir. Bu da zikredilmesini bile gereksiz yapacak kadar açık bir durumdur zaten. Allah’a emanet olun.

Selamünaleyküm.

Nureddin Yıldız