İkinci Hanımla Evlenen Kimsenin Durumu Nasıldır?

Selamünaleyküm. Hocam ilahiyat mezunu bir imamım. Halk bize bazı meselelerde akıl danışıyorlar. Önemli bir mesele de ikinci evlilik. Yine bu gün biri beni telefonla aradı. Bir akrabası ikinci evlilik yapmış ve kurtulmak için çare arıyormuş. Hocam teknolojinin gelişmesi, ulaşım, iletişim imkanlarının artması, refah seviyesinin yükselmesi, toplum ve akrabalık bağlarının ve dayanışmasının gevşemesinden dolayı ikinci evlilikler arttı. İkinci evliliklerde erkek hesap etmeden dini ve örfü dikkate almadan evleniyor. Sonra birinci hanımıyla ve çocuklarıyla başta olmak üzere akrabalarıyla sorun yaşamaya başlıyor. Arkasından ne yapacağını bilmiyor. Akabinde “ikinci nikah zaten sahih olmamış” demeye ya da incir çekirdeğini doldurur bir bahaneyle ikinci eşi boşamaya çalışıyorlar. Hocam ikinci bir hanım için dikkat edilmesi gereken konular şeri ve örfi olarak nelerdir? İkinci evlilik yapanlar ipin ucunu tutamaz hale geldiklerinde yine şeri olarak ne yapabilirler, hangi durumdadırlar. İkinci eşi veya ilkini boşayabilirler mi? Selametle kalın inşallah.

Selamünaleyküm.
Durum tam anlattığınız gibidir. Allah sonumuzu hayretsin. Bir erkeğin dört kadınla nikâhlı olması, Kur’an’ımızın sarih ruhsatları arasındadır. Yok saymamız hiçbir asır için mümkün olmaz. Şu kadar ki, erkeğin ikinci bir nikâh yapmasına getirilmiş bazı şartlar vardır. O şartları yerine getirmeyen erkek vebal altında olur. Şu yaşadığımız, tesettürün bile zinaya açılan yollara hizmet edebildiği ortamda ikinci evliliğin önlenmesi neredeyse mümkün değildir. Tam anlamıyla taşlar bağlanmış ve köpekler salınmış gibidir. Bunu ahir zaman fitnesi olarak açıklamaktan başka bir çare göremiyorum. Kadınlarımız Allah’tan korkmalı ve eşlerini ikinci bir arayış içine girmeye sevk edecek sıkıntılar oluşturmamalıdırlar. Temel sorun kadınların, evliliği mobilya ile nikâhlanma olarak anlamalarından, başkalarına göstermeyi birinci plana almalarından kaynaklanmaktadır. Bu sorunda birinci çare kadınlardır. İkinci olarak da bu durum, gizlilikten ötürü bu boyutlara gelmiştir. Alenen evlenebilen ve şartlarını oluşturan evlenmelidir. Diğerlerinin yaptığına makul bakmamamız gerekiyor. Her halükârda, bir erkeğin nikâhı altındaki kadınlar için ‘birinci’ ‘ikinci’ ayrımını biz yapıyoruz. Dinimizde böyle bir tasnif yoktur ya iki hanımı vardır ya da yoktur. Birincisine göre ikincisinin ayrı bir fıkhı olmaz. Size ve bize çok iş düşüyor; işimiz vaktimizden çoktur. Büyük olaylar diye, bazı konulara takılı kalınca altımızın oyulduğunu ve iffetimizin zedelenmeye başlandığını anlayamadık. Çok dua edelim. Allah’a emanet olunuz.