Yazılı Fetva

Abdestte Niyet Etmek

13466
30.04.2013

Selamünaleyküm. Birkaç gün önce öğrendiğim bir durum kafamı ziyadesiyle karıştırdı. Araştırmalarım sonucunda farklı görüşler ortaya çıkıyor. Sualim şu: Doğumumuz itibariyle doğulu olduğumuz için babalarımızdan aldığımız gelenek ile Şafii mezhebine bağlı olduğumuzu söyleyerek büyüdük. Ancak ülkemizde Hanefi mezhebi kabul gördüğü için dinimizi öğrenirken hep Hanefi fıkhına göre yazılmış ilmihal ve eserlerden yararlandık. Abdest namaz gibi konularda Şafiilerle ilgili olan farkları da büyüklerimizden öğrendik. Fakat her geçen gün yeni bir şey daha öğreniyor ve kafamız allak bullak oluyor, geçmiş ibadetlerimiz sahih midir değil midir diye düşünüp duruyoruz. Nihayete gelirsek eğer; Şafii mezhebinde abdest alırken niyet farzdır. Dolayısıyla bende aldığımı her abdestte niyet getirdim. Ancak yeni öğrendiğime göre Şafii mezhebinde ilk yıkanan uzuv yüzmüş ve niyette tam olarak yüz yıkandığı anda yapılması gerekiyormuş. Yani ben niyet getirip ağzıma ve burnuma su alıp sonra yüzümü yıkadığımda abdest olmuyormuş. Çünkü yüz yıkandığı anda kalben niyet getirmeliymişim. Oysa aynı Şafii ilmihalinde Hz. Peygamber'in S.A.V. abdest alışı sahabeyi kiramdan nakille anlatılırken hepimizin aldığı gibi anlatılıyor. Kur'an-ı Kerim'de (Ey iman edenler, namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın, başlarınızı meshedin ve her iki topuğa kadar ayaklarınızı da (yıkayın.) Eğer cünüpseniz temizlenin (gusül edin); eğer hasta veya yolculukta iseniz ya da biriniz ayakyolundan (hacet yerinden) gelmişse yahut kadınlara dokunmuşsanız da su bulamamışsanız, bu durumda, temiz bir toprakla teyemmüm edin (hafifçe) yüzlerinize ve ellerinize ondan sürün. Allah size güçlük çıkarmak istemez, ama sizi temizlemek ve üzerinizdeki nimeti tamamlamak ister. Umulur ki şükredersiniz. (MAİDE SURESİ / 6 ) ) Abdestin rükünleri açıkça belirtilmiş olmasına rağmen ve niyet ana şart koşulmamışken hele hele illa yüz yıkanırken kalben söylenmesi gerekir denilmemişken nasıl olur da abdest sahih olmaz deniyor. İlmihalde mi yanlış bilgi var? Benim bu zamana kadar aldığım hiçbir abdest dolayısıyla namaz vb kabul olmamış mı oluyor. Amaç kalben niyetse ben zaten elimi de yüzümü de yıkadığımda abdest aldığım kastıyla yapıyorum hele hele abdest almadan önce niyet ettim Allah rızası için abdest almaya diyorum. Yani illa yüz yıkanırken niyet etmek gerekir öncesi olmaz ne demek?

Selamünaleyküm. Sizin yaptığınızda bir yanlışlık yoktur. Lavaboya giderken abdest almak için adım atmanız bile niyet olarak yeterlidir. Gereksiz yere üzerine gidip şevkinizi kırmayın.

Nureddin Yıldız